Mondhygiëne

Mondhygiëne is de dagelijkse verzorging van de mond en het gebit om deze gezond te houden en cariës en tandvleesontstekingen te voorkomen, en zo ook de kans op focale infecties te minimaliseren. De basis waarop tandheelkundige problemen ontstaan is oude tandplak. Goede mondhygiëne bestaat er dus uit de tandplak niet oud te laten worden. Na 24 uur kun je in de regel spreken van oude tandplak. Effectieve mondhygiëne bestaat dus uit het dagelijks verwijderen van tandplak m.b.v. een tandenborstel, tandenstoker, dental-tape of floss en eventueel interdentale ragertjes.

 

Waarom naar een Mondhygiënist?
Het gebit heeft een aantal belangrijke functies, zoals bijten en kauwen. Maar ook bij het spreken, zingen of bespelen van een blaasinstrument speelt het gebit een belangrijke rol.

Helaas kan het gebit vroegtijdig verloren gaan door tandbederf (caries) en/of tandvleesontstekingen (gingivitis/parodontitis).
Deze bovengenoemde aandoeningen worden veroorzaakt door bacterien, welke in de tandplak zitten. Tandplak is een zacht en kleverig laagje en vormt zich overal op het gebit. Als deze tandplak niet dagelijks wordt verwijderd, kan er een tandvleesontsteking ontstaan. Indien deze ontsteking van het tandvlees langdurig blijft bestaan, kan dit leiden tot afbraak van het kaakbot.
Daarnaast kunnen bepaalde soorten bacterien in de tandplak zuren vormen vanuit suikers en zal het glazuur en tandbeen oplossen en zal dus tandbederf ontstaan.

Wanneer u zeker naar een Mondhygiënist moet gaan is?
Wij raden u aan om regematig om tijdig naar een mondhygiënist te gaan maar in ieder geval als:

  • het tandvlees bloedt bij het poetsen
  • tanden of kiezen los aan staan en/of van plaats veranderen
  • het tandvlees rood en gezwollen is
  • het tandvlees zich niet meer strak om tanden en kiezen sluit
  • het tandvlees zich terugtrekt
  • er regelmatig gaatjes (cariës) ontstaan
  • er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is
  • er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat
  • mondverzorging om wat voor reden dan ook een probleem is


Worden de kosten vergoed?
Uw behandelaar zal u altijd vooraf vertellen wat uw behandeling ongeveer gaat kosten.
Steeds meer verzekeraars erkennen het belang van een goede mondzorg als basis voor het behoud van uw gebit. Derhalve wordt in veel verzekeringen de vergoeding geregeld voor de behandeling van de mondhygiënist. Toch is het raadzaam om gegeven de eigen voorwaarden per verzekeraar hiernaar eerst te informeren.

Kan ik zomaar een afspraak maken?
U heeft geen verwijzing nodig van uw tandarts. Wel werken wij intensief samen met veel tandartsen in de regio. Zo zullen wij uw tandarts altijd informeren over de door ons uitgevoerde behandelingen en conclusies.

Plan van aanpak
Wat de mondhygiëniste precies doet en hoeveel tijd het kost, hangt natuurlijk af van de aard en de ernst van het probleem. Allereerst maakt u kennis met de mondhygiënist: Ze stelt u enkele korte vragen over uw gebit, uw tandvlees, uw gezondheid in het algemeen en andere zaken die belangrijk zijn voor de mondhygiëne bijvoorbeeld over uw dagelijkse bezigheden en uw eetpatroon. Ook het gebruik van medicijnen of een eventuele zwangerschap is van belang, omdat u dan extra gevoelig kunt zijn voor tandvleesproblemen.

Daarna voert de mondhygiënist een mondonderzoek uit waardoor ze de conditie van uw tandvlees kan beoordelen. Afhankelijk van de aard en de ernst van het probleem zijn soms extra metingen nodig. Deze extra metingen worden in een grafiek weergegeven, dit wordt een parodontiumstatus genoemd. Hierop wordt nauwkeurig de conditie van uw tandvlees beschreven.

De behandeling vindt steeds plaats aan de hand van die parodontiumstatus, waarop precies aangegeven wordt, hoeveel uw tandvlees verbetert of verslechtert. Aan de hand van deze status, maakt de mondhygiënist een behandelplan, dat aansluitend met u wordt besproken. Vastgesteld wordt welke behandelingen nodig zijn en hoe en wanneer deze worden uitgevoerd. Daarna krijgt u de nodige instructies toegespitst op uw gebit zodat u precies weet hoe u de mond goed schoon kunt houden. Eventueel worden er vervolgafspraken gemaakt.

Mocht u hierover nog vragen hebben, neem dan contact op met ons, wij staan u graag te woord.